przywództwo

Jakie przywództwo działa najlepiej w Twojej firmie? 

Firmy innowacyjne, takie jak Amazon i Tesla, ciągle wytwarzają nowe produkty i usługi, ale jest jeszcze coś, co oni i inne wyróżniające się przedsiębiorstwa również produkują: swoją wersję przywództwa. Właśnie zakończony projekt badawczy sugeruje, że w tym dziale może być coś ważnego i innowacyjnego. Kierowanie oparte na wyzwaniach, które znaleźliśmy w naszych badaniach liderów MIT może nie być odpowiednie dla każdego rodzaju przedsięwzięcia, ale podejrzewamy, że w kolejnych latach rozprzestrzeni się na wiele innych. 

Pomysł, że organizacje o wysokich wynikach mogą mieć coś wyróżniającego się w swoich zachowaniach przywódczych, a nie tylko ofertach rynkowych, nie jest nowy. Firmy takie jak GE i Procter & Gamble od dawna postrzegane są jako tygrysy rozwoju talentów menedżerskich, w których niektóre rodzaje przywódców są podrabiane. Uczeni, w tym Dave Ulrich i Norm Smallwood oraz Jim Kouzes i Barry Posner, badali koncepcję budowania „marek przywództwa”. Łowcy głów jedzą te różnice. Oznacza to, po pierwsze, że dobrze jest rozwinąć pewną wiedzę na ten temat. Jeśli przedsiębiorstwo może dowiedzieć się, jaki lider niezawodnie wyłania się z jego szeregów – a zwłaszcza jeśli nie podoba mu się to, co odkrywa – może zacząć coś z tym robić. 

Jak to rozgryźć? 

Jeśli nie jest jasne, jaki rodzaj przywództwa działa najlepiej w twojej firmie, oto jedna strategia, aby to zrozumieć. Zwracaj uwagę na to, kto rzuca pracę lub zostaje zwolniony – szczególnie nowi pracownicy – ponieważ może to sygnalizować, jakie umiejętności przywódcze mają największe znaczenie. Jedna z wyższych rangą pracowała w swojej globalnej firmie, w której liczy się twórczość. Powiedziała: „Jeśli nie jesteś zainteresowany prowokacją do twórczego działania, będziesz miał tutaj nudne życie. Ale jeśli lubisz być sprowokowany i otwiera twoje zdolności twórcze, wtedy masz możliwość zareagowania na prowokację. Jeśli nie zareagujesz, przepraszam, ale jesteś pod złym adresem i widziałem, że wielu ludzi znajduje się pod niewłaściwym adresem. Albo tu jesteś, albo nie, a wiele osób wychodzi, dobrowolnie lub mimowolnie, po trzech do sześciu miesięcy. 

przywództwo

Jeśli podoba ci się rodzaj lidera, który twoja organizacja zwykle produkuje, chroń tego rodzaju przywództwo. Takie było pragnienie, które zmotywowało nas do rozpoczęcia rocznego projektu badawczego w MIT. Mieliśmy silne poczucie, że istnieje coś charakterystycznego w „stylu przywództwa MIT” – jakaś linia behawioralna, którą moglibyśmy prześledzić od niesławnych hacków studentów do przedsiębiorczych przedsięwzięć absolwentów. Ten sens został zdwojonowany, kiedy zaczęliśmy rozmawiać z ludźmi, których widzieliśmy, robiąc duże rzeczy tutaj. Ku naszemu zaskoczeniu, nie były one zazwyczaj wygodne mówienie o sobie jako o przywódcach. Niektórzy nawet wydawali się mieć reakcję alergiczną na słowo, kojarząc „typy przywództwa” z nadmiernie pewnymi wspinaczami, chętni do wznoszenia kariery i rozpoczęcia delegowania prawdziwej pracy. Gdybyśmy patrzyli na nową wersję przywództwa, był to jeden z napięć anty-przywódczych. 

Postawa jest kluczem 

Kiedy wykopaliśmy się głębiej, odkryliśmy klucz do tych postaw – i wiele więcej o tym, jak zespoły wykonują pracę w MIT. Ludzie tutaj nie podążają za liderami, podążają za problemami. Najważniejszą pracą, którą nazwalibyśmy „liderem” w danej sytuacji, jest wykorzystanie intrygującego, inspirującego, trudnego do rozwiązania problemu i ukształtowanie go w taki sposób, aby przyciągnąć do niego innych inteligentnych i uzdolnionych ludzi. W tej „kierowanej problemami” wersji przywództwa ponadto osoba przejęta często zmienia się wraz z fazami wysiłku. Dzięki płynnemu procesowi „zwiększania i kończenia” członkowie zespołu ponoszą większą odpowiedzialność, gdy potrzeba ich wiedzy lub umiejętności jest największa. Wiele rzeczy okazuje się działać inaczej, gdy przywództwo jest wyzwaniem – jak widzieliśmy od zwycięskiego zespołu Hyperloop MIT do pracy Langer Lab do społeczności, która zebrała się, aby wznieść Pomnik Seana Colliera. Po drodze zdaliśmy sobie również sprawę, że to, co nazywaliśmy stylem przywództwa MIT, było w rzeczywistości większe niż MIT; rozpoznajemy też jego znaki w innych organizacjach, znanych z podejmowania wielkich wyzwań. 

Style przywództwa lub marki, jeśli wolisz termin, są zawsze kontekstowe. Różni przywódcy są wybijani w różnych organizacjach i to, czy uda im się gdzie indziej, jest zawsze kwestią. Style przywództwa mają swoje czasy, a także ich miejsca; Być może przywództwo ukierunkowane na wyzwania jest szczególnie dobrze dostosowane do naszej obecnej chwili, z wysokim poziomem niejasności i możliwości. Wydaje się również, że jest to styl przywództwa, który staje się bardziej funkcjonalny, gdzie wysoki poziom łączności ułatwia tworzenie zespołów ad hoc i zapewnia ich produktywność, a także pozwala ludziom zrelaksować się w niektórych grach online (zobacz więcej – inspiracji). Innymi słowy, wydaje się, że przywództwo XXI wieku – erze cyfrowej – umożliwiło i będzie coraz bardziej wymagać. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *